OZNACZENIE | Wymiary | ||||||
d | D | B | b | r | a | α | |
mm | mm | mm | mm | mm | mm | stopnie | |
PGE 61) | 6 | 14 | 6 | 4 | 0,5 | 0,5 | 13 |
PGE 6X1) | 6 | 16 | 9 | 5 | 0,5 | 0,5 | 21 |
PGE 81) | 8 | 16 | 8 | 5 | 0,5 | 0,5 | 15 |
PGE 8X1) | 19 | 12 | 9 | 0,5 | 0,5 | 14 | |
PGE 101) | 10 | 19 | 9 | 6 | 0,8 | 0,8 | 12 |
PGE 10X1) | 22 | 14 | 10,5 | 0,8 | 0,8 | 13 | |
PGE 121) | 12 | 22 | 10 | 7 | 0,8 | 0,4 | 11 |
PGE 12X1) | 26 | 16 | 12 | 0,8 | 0,5 | 13 | |
PGE 15 | 15 | 26 | 12 | 9 | 0,8 | 0,4 | 8 |
PGE 16 | 16 | 30 | 14 | 10 | 1,0 | 0,5 | 10 |
PGE 16X | 32 | 21 | 15 | 0,8 | 0,3 | 15 | |
PGE 17/30 | 17 | 30 | 14 | 10 | 1,0 | 0,5 | 10 |
PGE 17 | 32 | 14 | 10 | 1,0 | 0,5 | 10 | |
PGE 18/32 XG2) | 18 | 32 | 19 | 15 | 0,5 | 0,5 | 10 |
PGE 20 | 20 | 35 | 16 | 12 | 1,0 | 0,5 | 9 |
PGE 25 | 25 | 42 | 20 | 16 | 1,0 | 0,8 | 7 |
PGE 30 | 30 | 47 | 22 | 18 | 2,0 | 0,5 | 6 |
PGE 30/48 | 30 | 48 | 22 | 18 | 1,0 | 0,8 | 6 |
PGE 32/50 XG2) | 32 | 50 | 22 | 18 | 1,0 | 0,8 | 6 |
PGE 32/62 XG | 32 | 62 | 30 | 22 | 1,2 | 1,4 | 10 |
PGE 35 | 35 | 55 | 25 | 20 | 1,4 | 1,0 | 7 |
PGE 40/60 | 40 | 60 | 28 | 22 | 1,2 | 1,0 | 7 |
PGE 40 | 40 | 62 | 28 | 22 | 1,2 | 1,2 | 7 |
PGE 45 | 45 | 68 | 32 | 25 | 1,2 | 1,0 | 7 |
PGE 50 | 50 | 75 | 35 | 28 | 1,2 | 1,2 | 6 |
PGE 50/80 | 50 | 80 | 40 | 32 | 2,0 | 0,5 | 8 |
PGE 60 | 60 | 90 | 44 | 36 | 1,2 | 1,2 | 6 |
PGE 60/100 2RS | 60 | 100 | 50 | 40 | 1,5 | 1,2 | 8 |
PGE 60/105 | 105 | 63 | 40 | 1,0 | 1,0 | 17 | |
PGE 70 2RS | 70 | 105 | 49 | 40 | 1,0 | 1,0 | 6 |
PGE 70s | 74 | 105 | 47 | 40 | 2,5 | 0,5 | 6 |
PGE 80 2RS | 80 | 120 | 55 | 45 | 1,0 | 1,0 | 6 |
PGE 80/130 | 80 | 130 | 75 | 50 | 1,5 | 1,2 | 14 |
PGE 90 | 90 | 130 | 60 | 50 | 1,5 | 1,2 | 5 |
1) Wykonanie standardowe: bez kanałków i rowków smarowniczych.
2) Wykonanie standardowe: z otworkami i rowkiem smarowniczym tylko w pierścieniu wewnętrznym.
2RS - wykonanie z dwoma uszczelkami
Charakterystyka:
Para ślizgowa: stal/stal - przeznaczone do zastosowań w przypadku wysokich obciążeń.
Łożyska przegubowe są łożyskami ślizgowymi. Pierścienie tych łożysk posiadają kuliste powierzchnie ślizgowe. Łożyska te przystosowane są do przenoszenia dużych obciążeń jednostkowych na powierzchniach ślizgowych, przy wykonywaniu niezbyt szybkich ruchów oscylacyjnych (obwodowych lub wychylających) i zmiennych obciążeń.
Łożyska te wykonywane są w taki sposób, aby zapewnione było małe wycieranie współpracujących powierzchni, nawet przy bardzo słabym smarowaniu. Powierzchnie ślizgowe obu pierścieni podlegają specjalnej obróbce wykańczającej, która zapewnia możliwie małe opory tarcia oraz dużą odporność na ścieranie i zatarcie. Bieżnia pierścieni zewnętrznych jest fosforanowana drobnokrystalicznie.
Dla łożysk pracujących przy znacznych obciążeniach stałych lub przy jednostronnym kierunku obciążenia, w pierścieniach wykonywane są rowki i otwory umożliwiające ich okresowe dosmarowywanie. Należy do tego celu stosować normalne smary ruchowe, najkorzystniej z dodatkiem dwusiarczku molibdenu lub smary litowe.
Pierścienie zewnętrzne łożysk wykonywane są jako nierozłączne (dzielone w jednym miejscu). Zaleca się, aby linie dzielenia podczas zabudowy łożyska zostały umieszczone w strefie nieobciążonej. Podczas zabudowy łożysk w oprawę, nacisk może być wywierany za pośrednictwem "miękkiej" tulei o odpowiedniej średnicy wyłącznie na pierścień zewnętrzny, zaś podczas osadzania na wale - wyłącznie na pierścień wewnętrzny. Pierścienie powinny przylegać do odsadzeń wałów lub opraw, nie zaś do ich zaokrągleń.
Warunki zabudowy:
Zalecane wykonanie czopów
- łożysko swobodne h6
- łożysko ustalające m6
Zalecane wykonanie gniazd opraw
- obciążenie małe, łożysko swobodne H7
- obciążenie duże M7
Zastosowanie:
Maszyny i urządzenia techniczne wykonujące ruchy wahliwe w przemyśle lekkim, spożywczym, rolniczym, poligraficznym, papierniczym, tytoniowym i transporcie.
Stan dostawy:
Nie smarowane. Przed smarowaniem i zabudową umyć. Uwaga: łożyska o średnicy otworu 60 mm i większe smarowane smarem eksploatacyjnym - nie myć. Przy braku zanieczyszczeń smarowanie wystarcza na cały okres eksploatacji łożyska. Zabezpieczone olejem konserwacyjnym, opakowane w papier antykorozyjny z inhibitorami korozji.